Københavns Kommunes feriehus blev i december 1928 skænket tiil Snogebækkerne med et gavebrev som tak for de mange år fiskerlejets beboere havde hjulpet de københavnske feriebørn. Allerede året efter blev bygningen flyttet til Snogebæks fællesgrund hvor forsamlingshuset ligger den dag i dag. Sidst i 1970érne var den gamle træbygning, der som nu rummede en stor sal og køkken samt mindre rum, så medtaget af råd og svamp, at embedslægen i 1981 nedlagde forbud mod brug. Men kort efter, i januar 1982 kunne et nyt forsamlingshus, det nuværende indvies.

ARKIV I FOLKETS HUS

Kenn Erik Bech's samlinger:

FOREDRAG OG BØGER ved Henning Bender

Bornholmske Samlinger 2018, s. 40-63
Bornholms Tidende 8. august 2020
Bornholms Tidende 16. sept. 2020, s. 8-11
Anmeldelse af Trap Danmark, Bornholm, Hist. Tidsskrift 120:1 s. 255-258

NYTTIGE LINKS
MERE OM SNOGEBÆK

REFERATER FRA SNOGEBÆK BORGERFORENINGS BEVARINGSUDVALG

"Folkets Hus" ejes i dag af Snogebæk Borgerforening, hvis fødte medlemmer tæller alle med bopæl i fiskerlejet. Folk udefra der interesserer sig for byens kulturliv og historier er naturligvis også velkomne og deltager i stort omfang i de mange arrangementer. Det nuværende forsamlingshus Hovedgade 12 blev indviet den 15. januar 1982 efter en stor lokal indsamling og er det tredje kulturhus i rækken siden det hele startede i 1890 i et ferietelt!

Siden 1870'erne havde Københavns Kommunes lærerforening sendt feriebørn fra slumkvartererne på strandferie i Snogebæk, hvor børnene indkvarteredes privat hos fiskerfamilierne. I 1890 bevilgede Københavns Magistrat et fast helårstelt, der blev sat ved stranden lige syd for havnen foran pensionat Strandbo. Her kunne børnene klæde sig om, spise frokost m.m., men når de var væk om vinteren, havde Snogebækkerne opsynet og måtte benytte teltet som forsamlingshus. Endnu bedre, da teltet efter en storm i 1904, blev erstattet af en træbarak.

Henning Bender  | Tlf.: +4540413664 | hbender@mail.dk